"Salonem plakatu jest ulica"- to lapidarne zdanie Henryka Tomaszewskiego w pełni oddaje fenomen polskiego plakatu. W szarej rzeczywistości PRL-u na ulicach pojawiły się niezwykłe plakaty. Cechowały je indywidualny styl, niezwykła malarska forma, swobodna gra wyobraźni, bogactwo emocji. Plakat tworzony przez wybitnych artystów został podniesiony do rangi sztuki, a ulica stała jego salonem. Na zdjęciu powyżej: Warszawa 1963, fot. Zbyszko Siemaszko, NAC
Polska szkoła plakatu zdobyła uznanie na całym świecie i zagościła w galeriach i muzeach sztuki.
Bez wątpienia, polska szkoła plakatu to jedno z najcenniejszych dziedzictw kulturowych Polski, którego wartość doceniana jest na całym świecie. Polskie plakaty tworzyli wybitni artyści, ich prace obecne są w wielu światowych muzeach i kolekcjach. Można je zobaczyć w MoMA w Nowym Jorku. Są tam plakaty Henryka Tomaszewskiego, Jana Lenicy, Waldemara Świerzego, Jana Młodożeńca, Franciszka Starowieyskiego, Romana Cieślewicza, Jerzego Czerniawskiego, Mieczysława Górowskiego, Andrzeja Pągowskiego i innych. Zobacz→
Lata 50 i 60-te XX wieku to czas formowania i rozwoju polskiej szkoły plakatu. W 1968 r. otwarte zostało w Warszawie pierwsze na świecie Muzeum Plakatu.
Zobacz→
W latach 70-tych Polski plakat staje się bardziej zróżnicowany stylistycznie. Coraz mocniej uwidaczniają się wpływy sztuki zachodniej, głównie pop-artu.
Zobacz→
Lata 80-te obok przemian politycznych przynoszą nową falę plakatu malarskiego.
Zobacz→
Polski plakat po 1989 roku stracił swojego mecenasa, którym w PRL było państwo i zniknął z ulic. Plakat artystyczny przetrwał jednak dzięki kolekcjonerom i nielicznym wydawcom. W latach 90-tych nowe projekty plakatów Waldemara Świerzego, Jana Młodożeńca czy Franciszka Starowieyskiego oraz ich młodych i utalentowanych następców, łączyły tradycję z nowoczesnością. W pierwszych dekadach XXI wieku widać ponowne zainteresowanie plakatem jako środkiem artystycznej ekspresji. Plakat, tworzony przez artystów polskich do dziś, jest różnorodny, przyciąga wybitne indywidualności, przybiera różne kształty i wciąż szuka nowych form wyrazu.
Warto zainwestować w oryginalne plakaty, ich ceny na rynku sztuki rosną.
Kolekcjonerski plakat to unikatowe dzieło sztuki, cenione przez kolekcjonerów i miłośników sztuki, które wciąż zyskuje na wartości. Na aukcjach sztuki stare polskie afisze osiągają bardzo wysokie ceny. W ofercie naszej galerii mamy archiwalne plakaty w różnych cenach - wysoka cena odzwierciedla kolekcjonerską wartość unikatu.
Warto kupić plakat vintage, który zaprojektował wybitny artysta. To dobry sposób dekoracji przestrzeni.
Dzięki wartości artystycznej i bogatej historii, polski plakat jest doskonałym elementem wystroju w stylu vintage. Zamiłowanie do rzeczy pięknych, starych, mających historię i znaczenie to kwintesencja tego stylu. To styl indywidualny, dający poczucie tożsamości. Ważne są rzeczy z duszą, noszące ślady czasu. Wybór plakatów jest duży, ponieważ styl ten ma wiele wersji, od minimalizmu po romantyzm. Zainspiruj się →
Retro czy Vintage?
Styl retro i vintage nawiązują do przeszłości. Istnieją jednak między nimi różnice. Przedmioty retro są projektowane tak, by odzwierciedlały estetykę przeszłości, są to jednak nowe rzeczy. Styl vintage to zamiłowanie do rzeczy pięknych, starych, mających historię i ślady czasu. Stare polskie plakaty, począwszy od lat 50-tych do lat 80-tych XX wieku świetnie wpisują się w styl vintage. Są wśród nich oryginały bardzo drogie, rzadkie i poszukiwane. Oferujemy też współczesne reprinty polskiej szkoły plakatu w stylu retro, wydane z wiernym zachowaniem kolorystyki i respektowaniem praw autorskich. Zobacz reprinty→